Inspiratie- en netwerkbijeenkomst over transformatie en ondernemerschap
De wereld van creatieve dagbesteding verandert. Hoe sneller en slimmer kunstlocaties daarop inspelen, hoe groter de kans op continuïteit. Dat vraagt om een andere manier van denken. Tijdens de Art Brut Biënnale in Hengelo organiseerde Special Arts in samenwerking met Bureau HHM een bruisende inspiratie- en netwerkbijeenkomst over creatief ondernemerschap. Belangrijkste boodschap van de sprekers: luister naar je klant en zorg dat je zichtbaar bent.
Leo Koppelaar
“Van contacten komen contracten.”
“Jullie passie is het omgaan met de cliënten, de dagbesteding tot een succes maken. Dan moet je ineens commercieel worden. Ondernemen is een werkwoord: kijken, luisteren, je zintuigen gebruiken.” Aldus Leo Koppelaar, directeur Business Development bij AFAS Software in Leusden en auteur van het boek Help, ik ben verkoper. Hij maakte duidelijk dat ondernemen vooral gaat over goed contact krijgen met je klant en dat geld pas op de laatste plaats komt. “Van contacten komen contracten.” |
Koppelaar gebruikte ook het beeld van creatief stofzuigen: “Mijn overtuiging is dat de oplossing al bekend is, maar dat die is opgedeeld in allerlei stukjes. Die moet je gaan opzuigen: zoeken naar de puzzelstukjes die jouw puzzel compleet maken.”
Albertus Laan
“Zie de gemeente als je klant en zorg dat je meepraat.”
Albertus Laan, senior adviseur Bureau HHM, borduurde voort op het beeld van de puzzelstukjes. “Als je de gemeente beschouwt als klant, ken je dan de puzzelstukjes waar de gemeente mee worstelt? Wat is de puzzel van de gemeente en hoe kun je helpen die te leggen?” Volgens hem zijn gemeenten tot nu toe vooral bezig geweest om alles op orde te krijgen. |
De komende jaren worden de contouren van het nieuwe beleid uitgezet. Zijn advies: “Zorg dat je weet welke route jouw gemeente gaat lopen, dat je daarover meedenkt en meepraat.”
Saskia ter Kuile
“Onbekend maakt onbemind: laat zien dat je een mooi product hebt.”
Ook Saskia ter Kuile, communicatiemanager van In voor Zorg! benadrukte dat de wereld echt gaat veranderen. Volgens haar liggen de kansen vooral in samenwerking, professionalisering en het vergroten van de zichtbaarheid, zowel intern als extern. “Onbekend maakt onbemind. Waarom vertel je niet gewoon dat je een mooi product hebt? Je hebt goud in handen, verzilver het dan ook.” |
Kunstzinnige dagbesteding is vaak een klein onderdeel binnen de organisatie, maar in de ‘organisatie-etalage’ maken creatieve producten volgens Ter Kuile juist het verschil. “Daarin komt alles samen: het talent van cliënten, de passie van medewerkers, de verbinding met familie en vrijwilligers en de kracht van de organisatie.”
Theater KamaK
"Leren acteren, dat is duidelijk praten en samenwerken met zijn allen."
Theater KamaK uit Hengelo inspireerde met een workshop over ontmoeting en verandering, waarbij iedereen letterlijk in beweging werd gebracht om elkaar te ontmoeten. De theatergroep voor mensen met een verstandelijke beperking verzorgde tevens één van de good practices die tijdens de netwerkbijeenkomst werden gepresenteerd.
|
Verder lezen? Op het kennisplatform van Special Arts vind je de bijdragen van deze sprekers.