Inspirerende masterclasses en workshops tijdens Special In+Out 2015
De Special In+Out 2015 op de Art Brut Biënnale in Hengelo bood niet alleen veel (toegepaste) kunst, maar ook een gevarieerd programma met masterclasses en workshops. Een terugblik om je geheugen op te frissen, te lezen wat je hebt gemist en direct aan de slag te gaan.
Masterclass Business Model Canvas
Marion Beltman, strategie en management development/organisatieadviseur
Voor veel activiteitencentra is het zeer verhelderend om de negen bouwstenen van het Business Model Canvas samen door te lopen. Daarmee ontstaat een bewuster idee van de ‘warme’ klanten en wat hun constructieve betekenis voor de locatie kan zijn. Ook ontstaat er een hanteerbare ‘to do’-lijst op marketing-communicatievlak. En naast het verzorgen van het primaire proces, komen ook de andere |
kernactiviteiten van het atelier en/of de dagvoorziening scherp op het netvlies te staan. De masterclass ging over de ontwikkeling van het businessmodel Het Vizier in Den Haag, een activiteitencentrum voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel.
Tips van Marion Beltman:
- Bouw een duurzame relatie op met vaste klanten en zorg dat ze je ambassadeurs worden.
- Bepaal welke relatie je wil met je doelgroepen en stel per doelgroep vast welke communicatiekanalen je het beste kunt inzetten.
- Schakel de pr-afdeling van je organisatie in voor het formuleren van een aantrekkelijke missie en het zichtbaar maken van je portfolio.
Aan de slag:
- Download het Business Model Canvas.
- Lees de blogs van Marion Beltman over de negen bouwstenen.
- Neem contact op met more@marionbeltman.nl als je vastloopt of op voorhand vragen wilt stellen.
Workshop Filmen met je smartphone
Masja de Roy, sociaal ondernemer CIMPA-T (projectbureau voor mediaparticipatie)
Het belangrijkste voordeel van filmen met je smartphone is dat je altijd een camera bij de hand hebt, waarmee je bijzondere gebeurtenissen kunt vastleggen. Wil je kunstwerken en kunstenaars gaan filmen met je smartphone, maak dan gebruik van je eigen unieke manier van kijken. Belangrijk is dat je |
door camerastandpunten en compositie probeert over te brengen hoe jij de persoon of het kunstwerk ervaart. Oefen het filmen met je smartphone bij allerlei gelegenheden en denk daarbij vooral na over de vraag: wat zie ik en wat wil ik daarover vertellen?
Aan de slag:
- Doe mee aan de cursus Minikroniek: Je levensverhaal in een film: http://nieuwetwentsekunst.nl/minikronieken/.
- Lees het artikel Filmen met je smartphone in kunstmagazine pArt (#3, 2014).
Presentatie KunstWerkt!
Jantine Geels, afdelingshoofd Speciale Doelgroepen Cultuurhuis Wherelant Purmerend
Cultuurhuis Wherelant ontwikkelde in samenwerking met zorginstelling Reakt de methodiek KunstWerkt! voor mensen met een psychiatrische achtergrond. In dit innovatieve concept is kunst(educatie) de verbindende factor voor de persoonlijke ontwikkeling van deelnemers. Het traject bestaat uit vier samenhangende fasen. Door deze duidelijke structuur kunnen mensen de methodiek toepassen in hun eigen omgeving.
|
1. Basisatelier
2. Inloopatelier: laagdrempelige dagbesteding
3. Coachingsatelier: praktische en individueel traject dat leidt naar hobby, opleiding en werk
4. Kunst Zonder Label: zelfstandige kunstbeoefening in werkatelier
Lees verder/aan de slag:
- Volg een training bij Cultuurhuis Wherelant.
- Artikel KunstWerkt! Opleven door kunstbeoefening in kunstmagazine pArt (#1, 2015)
- Boek KunstWerkt! Kunsteducatie en coaching voor mensen met een psychiatrische achtergrond
Presentatie Visual Thinking Strategies
Paola de Bruijn, professional in beeldende kunst en kunsteducatie
Visual Thinking Strategies (VTS) is een op discussie gebaseerde methode om naar kunst te kijken. Door zonder oordeel te kijken en luisteren bouw je voort op elkaars zienswijze. VTS leert je in een open gesprek, gestructureerd en met gerichte aandacht voor de kunst én elkaar methodische verschillen en overeenkomsten waar te nemen. Aan de hand van een aantal vragen brengt de gespreksleider een discussie op gang, waardoor de deelnemers gezamenlijk een diepere betekenis van een kunstwerk op het spoor komen. |
Aan de slag:
- Lees het artikel Visual Thinking Strategies laat mensen spreken! in kunstmagazine pArt (#2, 2015).
- Meld je aan voor de Beginners Training bij de Reade Academy: http://readeacademy.nl/evenementen?id=72.
Workshop Starten met een website
SuuS.nl (Suzan Cornelissen), inspireren, co-creëren en realiseren
Het lijkt een hele opgave, maar via het gratis platform WordPress.com ligt het maken van een eigen website binnen ieders handbereik. Voordat je begint is het handig om de eerste teksten en afbeeldingen te verzamelen. Door een aantal stappen te volgen, is de basis van de website in enkele uren gelegd. Vervolgens kan deze gevuld worden met content. Een website is natuurlijk nooit af, maar groeit mee met jou en/of je organisatie. |
Masterclass productanalyse: Ster of Vraagtekenproduct?
door Ingrid Wiechers, directeur Klant & Commercie bij De Friesland Zorgverzekeraar
tijdloze of ouderwetse uitstraling hebben. Ook de presentatie is van belang: een sterproduct kan toch een vraagtekenproduct worden als het niet aantrekkelijk wordt gepresenteerd.
Tips van Ingrid Wiechers
1. Bepaal van te voren voor wie je het product maakt
2. Let op afwerking en detail
3. Volg de trends op het gebied van vorm en kleur
Trends 2016
1. Organische en ovale vormen
2. Haakwerk en gebreide woonaccessoires, ook vilt, ijzerwerk en keramiek
3. Poeder- en huidskleuren, natuurtinten blauw en groen, oker en goud
4. Botanische tuinen en prints
Meer kennisdeling
Het digitale interactieve kennisplatform van Special Arts faciliteert professionals, begeleiders en docenten bij het delen van kennis over kunst en handicap. Elke maandagochtend ontvang je een update in de mail. Klik hier om je te registreren.
Daarnaast geeft Special Arts drie keer per jaar het kunstmagazine pArt uit. Het blad is bedoeld voor ieder die geïnteresseerd is in kunstbeoefening door mensen met een handicap en in de kunstuitingen van die doelgroep. pArt geeft praktische informatie over: podiumkunsten, beeldende kunst, poëzie, visies van betrokkenen en achtergronden van activiteiten en laat daarbij veel kunst zien. Het blad verschijnt 3x per jaar en een jaarabonnement kost slechts € 20,00.
De Special In+Out 2015 is mede mogelijk gemaakt door Fonds voor Cultuurparticipatie,Stichting Dijkverzwaring, Stichting SPZ en Stichting De Boom.