Special Award logo duo

Buitengewone kunst op bijzondere locaties in Den Bosch en omstreken

Maandag 7 september wordt door burgemeester Pommer van Sint-Michielsgestel het startschot gegeven voor de Special Award Kunst Fiets Route Regio Zuid. De Special Award is dé landelijke beeldende kunstwedstrijd voor kunstenaars met een handicap. In vijf regio’s in Nederland zijn speciale fietsroutes uitgezet. De routes leiden langs bijzondere horecagelegenheden, culturele hoogtepunten en door mooie natuurgebieden. De tocht die in Brabant gereden kan worden, voert langs bijzondere locaties in en rond Den Bosch, Vught, Berlicum, Sint-Michielsgestel en Den Dungen. Op deze routes kan iedereen het werk van de genomineerde wedstrijddeelnemers bewonderen. Ook kan er gestemd worden voor de publieksprijs.

Bijzondere locaties

Eeterij De Dungense Brug vormt één van de startpunten en Den Durpsherd in Berlicum doet aan de kunstfietsroute mee. Het Sint-Jansmuseum in Den Bosch heeft kunstwerken tentoongesteld; bij Werkboerderij Buiten Gewoon wordt geëxposeerd en het Museum voor Dovenonderwijs in Sint-Michielsgestel opent haar deuren. Ook kunt u tijdens de Kunst Fiets Route gaan kijken bij Muzerije en verschillende ateliers van zorginstellingen Cello en Kentalis. Dit is slechts een greep uit de locaties, maar geeft een goed beeld waar het om gaat: fietsen langs kunstateliers, culturele hoogtepunten, bijzondere bedrijven en door mooie natuurgebieden om bijzondere kunst van buitengewone kunstenaars te bewonderen.

Alleen in regio Zuid: Voelboxen
Langs de route zijn tien ‘voelboxen’ geplaatst. Dit zijn houten boxen met twee gaten waar de handen in gestoken worden om zo te bevoelen wat er in de box zit. De inhoud van de voelboxen wordt bepaald door de locatie en het landschap. Het concept is bedacht en ontworpen door theaterproductiebedrijf 5D. Speciaal voor de Special Award 2015 Kunst Fiets Route Regio Zuid hebben cliënten van Cello de voelboxen gevuld.

Complete Kunst Fiets Route

De complete Special Award 2015 Kunst Fiets Route Zuid is vanaf  7 september tot en met 2 oktober door iedereen te fietsen. De route bestaat uit twee aparte ‘lussen’: een kortere van 18 kilometer en een langere fietstocht van 30 kilometer. Route A start en eindigt in Den Bosch. Route B heeft als start- en eindpunt Den Dungen. Ook Berlicum kan als startpunt fungeren. Bij de startpunten is een gratis fietsboekje met informatie en verschillende kortingsbonnen verkrijgbaar. Voor de eerste 50 fietsers is er een goodie bag.

Special Arts

De Special Award 2015 is een initiatief van Stichting Special Arts Nederland. Deze stichting heeft tot doel: het stimuleren en vergroten van de kunst­ en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent.

De Special Award 2015 wordt mogelijk gemaakt door het Innovatiefonds Zorgverzekeraars.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie en/of foto materiaal kunt u ons mailen of bellen.

Tine Veldhuizen, 033 - 4328033, t.veldhuizen@specialarts.nl.

www.specialaward.nl

www.specialawardkunstroute.nl

Al 30 jaar richt Stichting Special Arts Nederland zich op kunst en handicap. Special Arts heeft als doelstelling het stimuleren en vergroten van de kunst- en cultuurparticipatie door mensen met een handicap en het ondersteunen van kunstenaars met een handicap bij het ontwikkelen van hun pure talent. Daarnaast brengt de stichting de kunstuitingen voor het voetlicht.

De stichting richt zich op alle kunstdisciplines: beeldend, theater, muziek, dans en poëzie en op alle mensen met een handicap: verstandelijk, psychisch en fysiek.

Wij beheren een landelijke galerie- en kunstuitleencollectie van ruim 2.500 kunstwerken van bijna 500 kunstenaars.